Цікаві факти: Київські Богатирські Ворота

Звеличені однією з п’ятнадцяти класичних п’єс знаменитої сюїти М.П. Мусоргського, Богатирські Ворота Київа – це не зовсім ворота, але проект, предствалений художником Віктором Хартманом, щоб ознаменувати замах на царя Александра II в Київі в 1866 році.

Величний проект Богатирських Воріт Хартмана викликав сенсацію, та й сам автор вважав, що це було найкраще, що він зробів. Зарис кам’яних воріт, що мали замінити дерев’яні ворота Київа, включав купол у формі слав’янського шолому. У проекті арка покоїлася на гранітних колонах, та її вершина мала бути прикрашена величезним шоломом з російською різьбою, включаючи російського державного орла. Щоб ознаменувати те, що Цар називав „подією четвертого квітня 1866 року”, почалося змагання на найкращий проект. Пропозиції, однією з яких був проект Хартмана, текли рікою, ця ідея була відкинута російською владою, що привело до скасування змагань, можливо, через надто широке оголошення подій.

Мусоргський, близький друг Хартмана, був спустошений його завчасною смертю у віці тридцяти дев’яти років. Збентежений кончиною свого друга, він погодився прийняти участь у пам’ятній виставці, що складалася з понад 400 робіт, написаних його друзями митцями. Виставка надихнула Мусоргського створити класичну сюїту для фортепіано „Картинки з виставки”, яка відібражала деякі роботи Хартмана.

Нажаль, данина Мусоргського своєму другові не була помічена, поки Равель не організував виступ симфонічного оркестру з цією роботою. Та, хоча відтоді якнайменш десять різних композиторів оркестрували „Картинки з виставки”, обробка Равеля, з її бундюючою та захоплюючою інтерпретацією, такою ж, як і сам видатний дизайн Хартмана, є найпопулярнішою.